[Column] Gereformeerde roze koek

"Jongens, hijsen die regenboogvlag, NU!", roept de baas tegen het personeel. Het hele land in rep en roer over een Nashville-verklaring waar men het bestaan daarvan niet wist tot de media er aandacht aan besteedde. Iets dat prikkelt is het schrijven waard, want lezers openen het en vervolgens stroomt het geld binnen door de omringende advertenties. Gek hè? Maar toch de waarheid. Let er maar eens op hoe vaak je een artikel open klikt. Slecht nieuws is geld waard, goed nieuws niet. Goed nieuws prikkelt niet. Zo verloor Onno Hoes ooit zijn baan en kon Zwarte Piet zichzelf gaan afschminken. Gevolg is dat er allerlei personen en instellingen mee proberen te waaien met de wind. Doel daarvan is profiteren. HEMA heeft Zwarte Piet heus niet vervangen vanwege tegemoetkoming voor diegenen die zich gediscrimineerd voelen, anders hadden ze Jip en Janneke ook wel direct de deur uit gesmeten. De media schreef er over, dus heeft HEMA er profijt van gehad. Tactiek en strategie. Adverteren is duurder. Enfin, we hadden het over de Neshville-verklaring. Alsof we die SGP-heidekneuter jarenlang lief hebben gehad en nu ineens 'geskokt' zijn doordat hij dat stuk Bijbelse opnaaierij heeft ondertekend. We weten toch al jaren dat de SGP homo's liever met terugwerkende kracht geaborteerd zien worden? Semi-bekende Nederlanders die er een stukje over schrijven in de hoop dat de lezers van het stuk op de deelknop klikken en de gemeenten die spontaan de vlag hijsen want de lokale media besteedt er aandacht aan - "Kijk ons eens goed bezig zien." De nare bijsmaak die het doel totaal voorbij vliegt. De storm is al gaan liggen maar het blijft aangewakkerd worden. Neem nog een gereformeerde roze koek.